چکیده مقاله: شکستگی ریل و جوش در راه آهن ها بر اساس عوامل مختلفی مانند جوشکاری نامناسب( پیشگرم ناکافی، تنظیم نادرست درز انتهایی بین دو ریل، عدم رعایت دمای تعادل، عدم رهاسازی تنش و ...)، خستگی ریل، ضربات سنگین وارده از چرخهای معیوب (تیزی چرخها) و ... اتفاق می افتد. با انجام مطالعه آماری می توان برای بهسازی (تعویض جزئی ریلهای معیوب در طول خط ) و باز سازی (تعویض کلیه ریلها در طول خط) برنامه ریزی نمود. در شبکه ریلی ایران، شکستگی ها به علت سن بالای ریلها و فرسوده بودن آنها در بعضی از خطوط و همچنین به خاطر نادیده گرفتن دستورالعمل جوشکاری مانند اجرای جوش در دمایی غیر از دمای تعادل و ... در طی عملیات جوشکاری رخ می دهد. در این تحقیق به تجزیه و تحلیل اطلاعات آماری شکستگی ریل و جوش با در نظر گرفتن آمار 5 ساله – سالهای 1379-الی 1383- پرداخته خواهد شد و در آن دلایل شکستگی ها و راههای جلوگیری از شکستگی ها تشریح خواهد شد... |